12.7.3
Tvorba organizační kultury
Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
Formování úspěšné firemní kultury je komplikováno skutečností, že
vytyčení cílů i formulace nástrojů vedoucích k jejímu dosažení vyžaduje
schopnost určitého nadhledu nad stávajícím stylem řízení organizace. Získání
nadhledu však většinou není jednoduché, neboť manažeři i zaměstnanci firmy jsou
jeho součástí.
NahoruZpůsob formování žádoucí firemní kultury
Formování žádoucí firemní kultury je úkolem především vrcholového
vedení firmy – snaha delegovat tento úkol na nižší řídicí úroveň se zpravidla
míjí účinkem. K hlavním způsobům, s jejichž pomocí manažeři organizační kulturu
utvářejí, patří:
-
Zaměření pozornosti a kontroly. Zaměstnanci si
uvědomují, čemu jejich nadřízení věnují hlavní pozornost, a podle toho se
chovají. Důsledek pro organizační kulturu je zřejmý: Věnují-li manažeři určitým
oblastem chování svých zaměstnanců zvýšenou pozornost, vytvářejí tím určité
firemní hodnoty, které se stávají významnými i pro jejich zaměstnance. Zaměření
své pozornosti mohou manažeři dávat najevo prostřednictvím pravidelné kontroly,
otázek, které zaměstnancům pravidelně kladou, obsahem schůzí apod. Priority,
které manažeři takto formulují, jsou ve vědomí zaměstnanců spojovány s firemním
úspěchem i s osobním úspěchem v rámci organizace.
-
Způsob rozdělování zdrojů. Způsob, kterým organizace
rozděluje své zdroje, ukazuje zaměstnancům její hodnoty a priority a ovlivňuje
i priority jejich chování v organizaci.
-
Tvorba modelových rolí. Manažeři vystupují pro
zaměstnance jako nositelé modelových rolí, a tak vytvářejí nebo posilují
určitou organizační kulturu.
-
Hodnocení, odměňování a povyšování. Kritéria pro
udělení odměny (pochvaly, příznivého pracovního hodnocení, zvýšení platu,
povýšení, mimořádné odměny apod.) poskytují zaměstnancům informace o hodnotách
organizace a utvářejí jejich chování. Zásah do organizační kultury vyžaduje
zpravidla i vědomou změnu zásad personální politiky firmy.
-
Kritéria výběru. Jeho významu si manažeři mnohdy nejsou
vědomi: I když se domnívají, že se pouze snaží identifikovat toho "nejlepšího“
uchazeče o místo, vybírají ve skutečnosti velmi často ty zaměstnance, kteří
mají stejné hodnoty či osobnostní vlastnosti jako oni. Rozhodnutí týkající se
přijímání zaměstnanců tak podobně jako povyšování dlouhodobě utvářejí
organizaci složenou z osob s podobným způsobem uvažování. Snaha o změnu
organizační kultury se proto neobejde bez analýzy a přehodnocení kritérií
výběru nových zaměstnanců.
Nástroje tvorby firemní kultury
Ke konkrétním nástrojů tvorby firemní kultury patří především personální politika organizace a způsob řízení lidských zdrojů. K
posilování jednotlivých faktorů a projevů…